Apa itu Virus Komputer?


VIRUS !!!!
VIRUS !!!!
VIRUS !!!!

Assalamualaikum n Hi semua.

Apa itu Virus Komputer? Dalam bahasa mudah, virus ni merupakan 1 program yang dicipta utk  merosakan file,system,software,windows di dalam komputer/laptop kita. Terdapat banyak jenis virus. tapi Abe mad tidak mahu nyatakan apa jenis virus .. yang tu korang boleh search sendiri. 

Apa yang Abe Mad nak bagitahu kat sini, kesan virus. Sekiranya anda terkena virus yang kecil, ianya masih boleh diselamatkan dengan scan antivirus. Tetapi sekiranya anda terkena virus yang besar. Contohnya yang popular sekarang. "Ransomware" Antivirus yang di cipta oleh hackers dan sekiranya anda terkena virus ini.Anda hanya mempunyai 2pilihan sahaja. Pertama hubungi mereka dan bayar kepada mereka dengan kadar yang ditetapkan. Biasanya harga bermula 30USD dan keatas. Ada yang mencecah 1000USD. Bukan duit malaysia ye..Bagaimana nak tahu komputer/laptop anda sudah terkena virus dan bagaimana nak menghubungi mereka. Anda akan perasan files/gambar/video tidak boleh dibuka dan file tersebut berubah menjadi format lain. Anda tunggu keesokan harinya dan cuba buka email anda, dan anda akan dapat 1email yang mengatakan laptop anda sudah terkena virus, sekiranya nak buka sila hubungi mereka. Mereka akan mengajar anda cara nak buka file tersebut , mengikut bayaran yang mereka minta. MEREKA INI SIAPA? mereka ini yang mencipta virus dan mereka ini juga yang menghapuskan virus. Bila dah terkena, x perlu dibagitau.. file rahsia anda dan semua yang ada dalam tu mereka boleh lihat. JAGA2.. Pilihan ke2. tak lain tak bukan.."FORMAT". Dan anda jangan ingat komputer/laptop anda akan okey, sekiranya anda nak backup file tu dulu n format.. Anda tidak boleh bukak jugak..solusinya delete semua. 

Oooppps...lupa nak bagitau, mesti anda terfikir macam mana diorang boleh hack komputer/laptop anda. Virus ransomware ni biasanya datang dari internet. salah satunya melalui website/ iklan2 yang kita tekan. Bukan semua iklan tu virus tapi mereka boleh create sebiji macam iklan tersebut. Sebagai contoh, anda nak isi borang spa8. Anda ternampak iklan spa8 di dalam website lain. Anda tekan iklan tu akan masuk ke website spa8. ketika anda tekan je iklan tu..maklumat anda dah terus sampai kepada hackers. kebanyakan orang di malaysia suka pakai chrome.Abe mad sendiri pun pakai chrome.. bila pakai chrome, anda akan login gmail.. dari sana diorang trace email anda.. ada juga yang trace melalui borang yang anda isi.. sebab tu kena jaga2. Abe mad x kata iklan kat tepi tu semua virus..iklan tu betul.. tapi ada setengah iklan hackers boleh ubahkannya. yang tu bab lain.. nnt korang search sendiri la pasal virus ni.. nak cakap pasal virus x sudah..

Sebenarnya ramai yang tidak endahkan masalah Antivirus. Terdapat 2 Jenis AntiVirus. satu Antivirus free .. satu lagi AntiVirus Premium/Berbayar. Antivirus free ni antivirus yang anda download secara percuma melalui internet. Antivirus free ni hanya detect 10%-30% sahaja bergantung pada virus. Ada setengah Antivirus free, kesannya x brp , tapi tujuan mereka bagi Antivirus free tu untuk update system mereka..sebab tu kadang2 ada setengah antivirus free ni anda install.. terlalu berat untuk bermain komputer/laptop.

So, Abe Mad cadangkan untuk protection yang lagi selamat dan terjamin..pakai antivirus premium/berbayar/original license. X tahu nak cari mana Antivirus. Call/WhatsApp Abe Mad 017-9853687.. Abe Mad akan bantu anda untuk install. Anda tidak perlu ke tempat Abe Mad. Tapi kalau nak lagi okey.. Format dulu baru install antivirus.. kalau nak install terus pun x de masalah.. cuma kalau ada virus. virus tu akan diquaratine je la.. dlm system mungkin ada lagi.

😊😊😊 
TERIMA KASIH... N JUMPA LAGI
πŸ˜‰πŸ˜‰πŸ˜‰

Popular posts from this blog

CARA NAK KENAL PASTI MASALAH KONPUTER / LAPTOP

KENAPA KOMPUTER/LAPTOP TIDAK HIDUP?

SERVIS KOMPUTER LAPTOP KOTA BHARU PENGKALAN CHEPA KELANTAN