Tips Penjagaan Komputer Dan Laptop

ADAKAH ANDA TAHU?

-Anggaran jangkamasa bagi komputer/laptop yang anda baru beli adalah selama 5tahun dan seterusnya adalah bergatung pada tahap atau cara anda menggunakannya.

-Cuba elakkan Laptop/Komputer anda berada di tempat yang panas.

-Punca Grafic Card laptop cepat rosak,spt: anda bermain game, membuat design atau menggunakan perisian grafic/video terlalu lama. Untuk mengelakkan Grafic Card laptop cepat rosak, sila guna laptop anda antara 2-3jam. Rehatkan selama 15-30 min dan guna semula.

-Punca Board laptop cepat rosak, spt : anda menggunakannya ditempat yang panas, guna terlalu lama tanpa shutdown,  tidak meletakkan coolerpad atau lapik sesuatu dibawah laptop supaya haba panas dari laptop boleh keluar.

-Antivirus free yang di download melalui internet hanya detect 30% sahaja. Sekiranya anda ingin memastikan laptop anda terkawal dari dijangkiti virus. Sila guna Antivirus Premium.

-Sila pastikan komputer/laptop anda mempunyai Local C dan Local D. Sila simpan data-data anda ke dalam Local D untuk mengelakkan data anda hilang/corrupt . Sekiranya windows anda problem/terkena virus..kebiasaanya Local C akan terkesan. Jadi untuk mengelakkan masalah ini berlaku, sila simpan data anda di dalam Local D.

Popular posts from this blog

CARA NAK KENAL PASTI MASALAH KONPUTER / LAPTOP

KENAPA KOMPUTER/LAPTOP TIDAK HIDUP?

SERVIS KOMPUTER LAPTOP KOTA BHARU PENGKALAN CHEPA KELANTAN